Съвети за здрав сън

Регулярност на съня

Всеки ден лягайте и ставайте приблизително по едно време. Тялото свиква с регулярността и няма да имате проблеми със заспиването.

Сън през деня

Ако е възможно, избягвайте спането през деня.

Легло

Леглото трябва да служи само за сън, не е добре да се чете в леглото, да се гледа телевизия, да се работи, говори по телефон или да се яде. Леглото трябва да е удобно, избирайте завивките си така, че през нощта да не Ви е нито горещо, нито студено, много е важна и правилната височина на възглавницата.

Заспиване

Човек трябва да ляга в леглото сънен. Ако дълго не можете да заспите, станете бавно и се разходете из друга стая на апартамента си. Може да почетете малко, послушайте музика или просто гледайте през прозореца. Тогава се върнете обратно в леглото.

Течности

Старайте се 4 до 6 часа преди сън да не пиете напитки, съдържащи кофеин (кафе, чай, газирани напитки). Алкохолът прави заспиването по-бързо, но дори и в малки дози увеличава риска от събуждане. Редовната употреба на алкохол не е подходяща за решаването на проблемите със съня и може да доведе до алкохолизъм.

Тежки храни

Не са подходящи и прекалено тежките храни. Четири часа преди сън по-добре изключете такива храни от менюто си.

Физическа активност

Четири часа преди сън трябва да избягвате тежки физически усилия  – не е подходящо да правите упражнения през това време.

Пушене

Пушенето не помага изобщо за качеството на съня, никотинът действа възбуждащо на организма и го поддържа в будно състояние. Ако въпреки това не можете без цигара, изпушете последната два часа преди лягане.

Среда в спалнята

Стаята, където спим, трябва често да се проветрява и в нея да се поддържа температура 18 – 20°C. Ако в стаята  въздухът е сух, ще помогне една влажна кърпа, сложена върху отоплителния уред. В стаята не трябва да е шумно, помагат килими и по-тежки завеси.

Ритуали

Ефикасно средство за добър сън е топла баня или чаша топло мляко с мед. Включете тези дейности в дневния си режим като предпочитан, релаксиращ ритуал.